זיקנה ומערכת החיסון/דוד קאפח

זיקנה ומערכת החיסון/דוד קאפח

הכותב, דוד קאפח - מראשוני ישוב עפרה, הינו הרבליסט ומומחה לצמחי מרפא.

אנחנו בתחילתו של החורף. המגע שלנו עם אנשים שונים - אם בעבודה, ברחוב או בבית, פותח את האפשרות להידבק במחלות חורף שונות. איך נתגבר עליהם ולא נצטרך לשכב מספר ימים במיטה ?

 ראשית, לרחוץ ידיים עם סבון כאשר יוצאים מהשירותים. בנוסף לכך, עלינו לחזק את מערכת החיסון.על כך ארחיב בהמשך. שיפור המערכת החיסונית לוקח זמן .

מה אני עושה היום, כאשר אני מצטנן או נדבק באחד הוירוסים ?

  • בדרך כלל הנפגע הראשון הוא הגרון. מתנפח, כואב, מתפתחת צרידות. מרווה רפואית– לגרגר ולשתות 3 - 4 כוסות ליום.
  • אם יש עודף ליחה - חוטמית רפואית. ( 50 גר' חוטמית שורש גרוס, כף לכוס, נרתיח, נסנן ונשתה. )
  • לעיניים דומעות- חליטת הדס - קומפרסים.
  • לכאבי ראש -חומץ, אלכוהול. לחילופין - מיגרנון.
  • לסינוסים -קר וחם.
  • לשיעול -קורנית, סמבוק, חוטמית, שוש, מים, דבש.
  • לחום הגוף בחורף -שמן אתרי קינמון
  • לבחילות -חצי כפית זנגוויל (ג'ינג'ר)

 

שיפור מערכת החיסון:

 אנחנו שוחקים את הגוף, מטילים עליו משימות שונות מבלי לדאוג לתפקודו התקין. עלינו להקפיד על תזונה מתאימה שתשמור על הגוף. נצמצם מזונות מהחי, כלומר - בשר, עוף ודגים. נרבה בקטניות ובירקות חיים - בעיקר ירוקים. נתרחק עד כמה שאפשר ממזון מתועש.

חלקנו סובל ממתחים, חרדות, כעסים - כולם תוצר של אורח החיים בו אנחנו נמצאים. מומלץ לאכול כל בוקר צלחת דייסת שיבולת שועל (קוואקר), מבושלת במים. להוסיף לה חצי כפית קינמון ודבש. מרגיע ומשחרר!

 ובאשר למזון אותו אנו צורכים. מרביתו מיוצר בבתי חרושת. האינטרס העליון של בתי החרושת הוא לא בדיוק הבריאות שלנו אלא ריווחיות המפעל. רוב המזון המתועש מכיל חומרים כימיים וכמויות גדולות של מלח וסוכר שהם מסוכנים לאדם.

הגלוקוז הוא הדלק שמניע את החיים. כל תהליכי החיים בתוך התאים שלנו ושל בעלי החיים צורכים אנרגיה. אנרגיה זו מתקבלת מפירוק גלוקוז המיוצר בלעדית על ידי הצמחים.

מערכת הגוף שלנו יודעת להתמודד ומכירה את חומרי המזון המתאימים לה. מזונות שאינם מתאימים מעמיסים ומקשים על הגוף ואפילו גורמים למחלות.

 

אחד המיתוסים הנפוצים הוא: " חלב ומוצרי חלב חשובים למניעת בריחת סידן מהעצמות" - לא נכון. אם זה היה נכון - מדוע בארצות הברית ובישראל, מדינות הצורכות את הכמות הגדולה ביותר של חלב בעולם, שכיחה מחלת האוסטיאופורוזיס וברמה גבוהה? החלב עשיר בסידן, אבל ברובו אינו נקלט בעצמות, לעומת זאת הוא עשיר בזרחן. הזרחן גורם לחומציות הדם. הגוף חייב לאזן את רמת החומציות של הדם - לכן הוא מוציא סידן מהמאגרים שלו (העצמות והשיניים) כדי לשמור על סביבה פנימית מאוזנת. ( מומלץ לקרוא את הספרים "שוטי החלב" ו-"מחקר סין ".)

מומלץ להרבות באכילת פירות ירקות וקטניות - בעיקר כל סוגי האגוזים, לא קלויים. פירות הם המזון המתאים לבני אדם מאחר והם מתוקים והצורך שלנו למתוק נרגע. פירות - רצוי לאכול לפני האוכל, ולא אחרי הארוחה. עיכול הפירות מתחיל בפה והם עוברים את מערכת העיכול במהירות כמו אופנוע.

חלבונים ועמילנים דורשים עיכול איטי של 3 - 4 שעות כמו משאית איטית. אם נכניס את האופנוע המהיר אחרי המשאית הוא ייתקע, הפירות יתססו ובמקום עיכול נקבל קלקול.

 

מתח מתמשך והשפעתו על הבריאות:

כפי שאמרתי בתחילת דברי, אחת הסיבות לאכילה לא מאוזנת הוא המתח בו מרבית האנשים נמצאים. מחקרים מצאו כי בשעת לחץ נשים מרבות באכילת חטיפים - בעיקר עתירי שומן - כגון צ'יפס ושוקולד. מתח עלול לגרום לאכילת לילה - אכילה שבאה בעקבות קשיים בהירדמות או בשינה. אכילה זו מוגדרת כאכילה מעל לתצרוכת היומית. נעשית אחרי שש בערב וגורמת לחוסר תיאבון בבוקר. 

מסתבר, כי טכניקה להפגת מתחים עשויה לרפא את התסמינים ולהפחית את הדיכאון, העייפות, והכעס. מתח מתמשך יוצר עומס על מערכות רבות - בעיקר על הלב, כלי הדם ומערכת החיסון. התשישות הנפשית תפגע במערכת הגופנית החלשה באותו הזמן (הרמב"ם). מחקרים חדשים הבודקים את הקשר בין פעילות המוח למערכת החיסון, ואת השפעתם של לחצים נפשיים על מערכת זו , מצביעים על קשר הדוק והשפעה הדדית. דבר מעניין שהוכח מחקרית: כשם שמצבים שליליים מחלישים את מערכת החיסון, כך חשיבה חיובית ומצבים חיוביים מחזקים אותה. מסתבר כי אנשים אופטימיים מאריכים ימים, ושיעור התמותה שלהם מניתוחים קשים - נמוך מאשר אצל אנשים מתוחים. אנשים אופטימיים הם אלה המאמינים במציאות חיובית ובעתיד טוב.הם מוכנים לקחת אחריות על חייהם ובריאותם, ומוכנים למאמץ להתמודד עם הקשיים הבריאותיים והנפשיים והם מחלימים.

אם כן איך נפיג את המתח ? ישנן הרבה שיטות.

  • ראשית - צמחים מרגיעים: שיבולת שועל, קוואקר, פרע-היפריקום, לוונדר, וורבנה רפואית, מליסה, זנגוויל, אומגה3 .
  • התעמלות, הליכה יומית של חצי שעה,
  • מדיטציה - התבוננות, דימיון מודרך ועוד.
  • גם לאוכל יש השפעה גדולה על מצב הרוח. מחקר שעשה פרופ' גארי וונק - מומחה לפסיכולוגיה, מדעי החיים וגנטיקה - מאוניברסיטת אוהיו בארצות הברית, מצא כי למאכלים השונים שאנחנו מכניסים לפה השפעה גדולה עלמצב הרוח. הם משנים את דרך החשיבה שלנו ואפילו את מצב התודעה. לדוגמה: ג'אנק-פוד מדלל את המוח. שוקולד מריר מעורר חשק מיני. בננות ותבלינים משפרים את מצב הרוח. מזון הודי מתובל בקארי הוא אחד הדברים הטובים שאפשר לתת למוח האנושי. אחד המרכיבים של הקארי הוא הכורכומין - שהוא תרופה חזקה מאוד נגד ניוון המוח ומונע התפתחות סוגי סרטן שונים ונזקי עישון. כמו כן נמצא כי גברים האוכלים 2 - 3 קוביות שוקולד מריר ביום, חיים בממוצע יותר מגברים שאינם אוכלים שוקולד בכלל. מסתבר כי בפולי הקקאו שיש בשתי קוביות שוקולד מריר - יש יותר נוגדי-חימצון מאשר בכוס יין אדום יבש. לשוקולד המריר יש גם השפעה מרגיעה על גלי החום והזעת לילה של נשים בגיל המעבר. לזה אחראית תרכובת הדומה להורמון אסטרוגן המשתחררת לאחר שהשוקולד מתפרק בקיבה. תרכובת זו אצל גברים עוזרת לדכא התפתחות כמה סוגי גידולים.

 

גיל הפרישה והיציאה לגמלאות נקבע במאה ה-19 ל-65 על ידי ביסמרק קנצלר גרמניה , והעולם קיבל אותו. ישנן מספר אפשרויות עם היציאה לגמלאות:

האחת - להשלים עם הפרישה ,להרגיש זקן ו-"אין לי יותר מקום בחברה", להלך באפס מעשה ובבטלה ולהרגיש מיותר.

אפשרות נוספת הינה להיות יצירתי, לחפש תעסוקה (ולו חלקית), כדי להרגיש שווה ושייך.

אפשר להתחיל ללמוד - לעולם לא מאוחר, ר' עקיבא התחיל בגיל 40. לכתוב, לצייר, לטייל או להצטרף לחבורת מטיילים.

אנשים רבים פוחדים מהמושג "זקן". בעיניים של פעם, הזיקנה פירושה אדם סנילי, חלש, אומלל. ההידרדרות במצב הבריאותי פוגמת במידה רבה בשמחה ובחיים לאחר הפרישה. רבים מחפשים את מעיין החיים. למיטב ידיעתי הוא קיים רק באגדות. תזונה נכונה, פעילות גופנית והרבה ירקות ופירות הם הם מעיין החיים והבריאות.

ישנם צמחים רבים היכולים לעזור לנו להאט את תהליכי ההזדקנות ולמנוע התנוונות פיזית ושכלית. בתחילת דברי ציינתי מספר צמחים נוגדי חמצון, מפחיתי לחץ ומגבירי זרימת דם למוח. הייתי ממליץ להשתמש בהם ולהוסיף כל יום ויטמין D3 משמן דגים. מחקרים חדשים מוכיחים כי רמות נמוכות של ויטמין D3 פוגעות במוח ועלולות לגרום לירידה ביכולת החשיבה, הזיכרון ותפקוד המוח.

התזונה המערבית - הכוללת את ספורט הכורסה והטלוויזיה – מפתחת עצלות ומיחושים שונים המקלקלים לנו את החיים. נוכל להתמודד גם איתם ונשמור על בריאות והנאה מהחיים. טרשת עורקים - נוצרת כאשר גושים קטנים של חומר שומני, בעיקר כולסטרול, מצטברים בדפנות הפנימיים של העורקים.הדפנות מתעבים, נשאר חלל קטן לזרימת דם, ובמצב חמור הם נסתמים ונוצרת חסימה היכולה לגרום לשבץ. ההצטברות נגרמת בגלל תזונה לקויה, עשירה בשומנים מזיקים, ודלה בסיבים תזונתיים. עישון, מתח, דיכאון וחרדה, ובעיקר השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית.

נמוסס את הכולסטרול והשומנים בדפנות המעי בעזרת שתי כוסות מיץ רימון טרי. יתר לחץ דם - נחשב לבעיה הרפואית הראשונה בחשיבותה בעולם המערבי.יכולה לגרום למחלות קשות. נטפל בהורדת לחץ הדם בדרכים הבאות: קו-אנזים 10 Q, שינוי באורח החיים ובתזונה, וגם 2 כוסות מיץ רימונים כל יום.

הפרעות בדרכי העיכול ,יתר חומציות, גזים, כאבי בטן - קליפות קלמנטינה, כוסמת, כורכום.

סוכרת - 100 גרם תמרים מג'הול כל יום, מיץ רימונים, כוס חליטת כפית קינמון.

אוסטיאופורוזיס - שזיפים מיובשים, מומיו, ויטמין D3 .