מסמך מדיניות - רישוי עסקים במטה בנימין
"חוק רישוי עסקים, אשר נחקק בשנת 1968, נועד להבטיח כי אף פעילות עסקית, מכל סוג שהוא, לא תהווה סכנה לציבור ולסביבה". במסגרת הרפורמה ברישוי עסקים במדינת ישראל, מפרסמת בזאת רשות הרישוי של מועצה אזורית מטה בנימין את ה"מפרט האחיד הרשותי" המאחד את המסמכים והתנאים הנדרשים ממבקש הרישיון לשם קבלת רישיון עסק או חידושו, מטעם ובאחריות רשות הרישוי. המפרט האחיד הרשותי מפורסם בהתאם לדרישות חוק רישוי עסקים, התשכ"ח 1968- (להלן: "חוק רישוי עסקים") ובהתייחס לסוגי עסקים כמפורט בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשע"ג 2013- (להלן: "צו רישוי עסקים"). חוק רישוי עסקים, אשר נחקק בשנת 1968, נועד להבטיח כי אף פעילות עסקית, מכל סוג שהוא, לא תהווה סכנה לציבור ולסביבה. החוק, והתקנות הרלוונטיות הקשורות אליו, מתייחסים בפרט ל 6- נושאים: 1. מניעת מפגעים תברואתיים המסכנים את בריאות הציבור – נושא הנמצא באחריותו של משרד הבריאות. 2. מניעת פגיעה בסביבה ובעיקר צמצום זיהום האוויר למינימום ההכרחי, מניעת חלחול חומרים מסוכנים לקרקע וכן הבטחת רמות קרינה ורעש שאינן מזיקות – נושאים הנמצאים בטיפולו של המשרד להגנת הסביבה. 3. מניעת סכנה לשלום הציבור – נושא הנמצא באחריותן של משטרת ישראל ושל שירותי הכבאות. 4. מניעת הידבקות במחלות של בעלי חיים וכן מניעת פגיעה באיכות מקורות המים בשל שימוש לא מבוקר בדשנים, חומרי הדברה ותרופות – נושאים עליהם אמונים משרד החקלאות והשירותים הווטרינריים. 5. הבטחת בטיחותם של העובדים בעסק, לקוחותיו וכן כל מי שנמצא בסביבת העסק – נושא הנמצא באחריותו של משרד הכלכלה. 6. קיום התקנות מתחום התכנון והבנייה – נושא שעליו אחראית הרשות שבשטחה פועל העסק. ג. שימוש במרחב הציבורי 1. טופס בקשה לאישור שימוש במרחב הציבורי 2. הוצאת פריטים מחוץ לכותלי העסק )כסאות, שולחנות ושמשיות( תותר רק בקיום התנאים הבאים: א. לא יהווה מכשול למעבר הולכי רגל; ב. עם סגירת העסק יפורקו ויאוחסנו בתוך העסק; ג. הקמת גגונים ומחיצות סגירת חורף מותנה בקבלת היתר ממהנדס המועצה; ח. חוק עזר שמירת הסדר והניקיון ט. בקשה לאירוע חד פעמי )במקום בו היתר הבניה או השטח לא מאפשרים אירועים באופן קבוע( יש להגיש בקשה לקיום האירוע בטופס מקוון: טופס בקשה לעריכת אירוע המוני תנאים לקיום האירוע: א. אישור משולב של מח' רישוי עסקים והוועדה המקומית; ב. תרשים האירוע ותכנית יועץ בטיחות; ג. אישור מהנדס בטיחות; ד. אישור מהנדס קונסטרוקציה; ה. התחייבות להשבת השטח לקדמותו לאחר האירוע; ו. פתרון חניה זמני; ז. אישור בעל הקרקע; א. בטיחות עסקים בהם תידרש תכנית בטיחות בעת הגשת הבקשה או חידוש רישיון העסק: ב. תרשים הגשת בקשה לרישיון עסק ג. רוכלות מזון הגשת המסמכים לרוכלות מזון תעשה לפי השלבים הבאים: הגשת בקשה לרוכלות כללית תעשה לפי השלבים הבאים: ד. עסקי מזון כללי ה. עסקים בהם נדרשת תכנית נגישות וחוות דעת יועץ נגישות הגדרות אזורי המועצה, שימושים ומאפיינים, לעניין מסמך זה (ייעודים כהגדרתם בתב"ע). על אף ההוראות המוזכרות הדין המחייב והקובע הוא על פי התב"עות החלות על כל מגרש ומגרש. עמידה בהוראות החוק ומפרטים מאושרים בנוסף לאמור על בעל העסק לעמוד גם בהוראות חוק תכנון ערים, כפרים ובנינים (יהודה והשומרון) (מס' 418), תשל"א-1971 ובהוראות תכנית בניין עיר והתאמת הבנייה והשימוש, להיתר הבניה. יובהר בזאת כי במידה ולא מצוינות הוראות כל שהן תחת העמודות "דרישות האגף/מחלקה/גורם רלבנטי" ו- "מדיניות תכנונית של העירייה" שבהמשך מסמך זה, חובה על בעל העסק לעמוד בכל הוראות דין החלות על פריטי העיסוק הרלבנטיים לעסקו (לרבות חוק ארצי ותקנות שהותקנו מכוחו, המפרט האחיד הארצי וחוקי עזר עירוניים) ובכל האמור בפרק "דרישות כלליות " בעל עסק – במקביל לכך שהינך קורא את הדרישות של מועצה אזורית מטה בנימין, הינך נדרש להיכנס לאתר ממשל זמין – משרד הפנים מחובתו של בעל העסק לקיים את מלא דרישות מועצה אזורית מטה בנימין, הייחודיות לכל סוג עסק, וכמו כן למלא את דרישות גורמי הרישוי הרלבנטיים לאותו פריט עיסוק בהתאם לצו רישוי עסקים. *במידה ובעל עסק רוצה להשתמש במרחב הציבורי הוא נדרש למלא בקשה - בקשת היתר לשימוש במרחב הציבורי. *בכל סוג עסק הטעון רישוי יש להגיש תוכנית סניטארית ותכנית אינסטלציה המראה חיבור תשתיות תקינות. בסוגי עסקים מסוימים יידרש מפריד שומן. א. מחלקת הנדסה טופס בירור היתכנות לרישיון עסק ב. מחלקת וטרינריה ג. מחלקת גביה ד. מחלקת פינוי אשפה ה. מחלקת תשתיות זורמות קרקע מזוהמת הינה קרקע שמצוי בה חומר מזהם, הגורם לכך שהקרקע תהווה סיכון לבריאות הציבור או לסביבה. זיהום קרקע - שחרור חומר מזהם לקרקע הגורם לזיהום סביבתי שלה. אם הייתה הקרקע מזוהמת טרם שחרור החומר המזהם, יחשב כל שחרור נוסף של חומר מזהם לקרקע כזיהום קרקע. הנחיות: הנחיות המשרד להגנה"ס לתכנון וביצוע של סקרי קרקע ושיקום קרקע מזוהמת. על פי חוק חומרים מסוכנים, התשנ"ג - 1993, לא יעסוק אדם ברעלים אלא אם כן יש בידו היתר רעלים מאת הממונה על ידי השר להגנת הסביבה. היתר הרעלים ניתן לאחר בדיקת אנשי המקצוע, כולל ביקור במפעל, בחינת הסיכונים וההערכות למניעתם, וכן קביעת דרישות ותנאים לטיפול בהם, בשגרה ובחירום. רעל הוא כל חומר מן החומרים המפורטים בתוספת השנייה לחוק, בין בצורתו הפשוטה ובין מעורב או ממוזג בחומרים אחרים. תוקף היתר רעלים נקבע בהתאם לתקנות החומרים המסוכנים (אמות מידה לקביעת תוקף היתרים) התשס"ג - 2003 . על פי התקנות, מסווגים העוסקים בחומרים מסוכנים לפי רמת הסיכון (לטווח המיידי או לטווח הבינוני והארוך) הנשקפת מהם סכנה לאדם ולסביבה. תוקף ההיתר: דרגה A - שנה אחת. דרגה B - שנתיים. דרגה C - שלוש שנים. הנחיות: לשם קבלת היתר רעלים, בעל העסק יפנה למשרד להגנת הסביבה, מחוז ירושלים, בטלפון 02-565444 , פקס: 02-5654455 . קישורים: חוק חומרים מסוכנים, התשנ"ג - 1993. תקנות החומרים המסוכנים סיווג ופטור), התשנ"ו 1996. רוב מוחלט של שפכי התעשייה והשפכים הביתיים-סניטאריים הנוצרים בישראל מושבים להשקיה חקלאית. לשם כך, נקבעים סטנדרטים המגבילים את איכות השפכים המוזרמים למכוני טיהור השפכים העירוניים (מט"שים(. הנחיות: קישורים: א. תקנות המים (מניעת זיהום מים) (איסור הזרמת תמלחת למקורות מים), התשנ"ח - 1998. ב. תקנות המים (מניעת זיהום מים) (מתכות ומזהמים אחרים), התשס"א - 2000. ג. תקנות רישוי עסקים (ריכוזי מלחים בשפכים תעשייתיים), התשס"ג - 2003. ד. תקנות המים (מניעת זיהום מים) (ערכי הגבה של שפכי תעשיה), התשס"ד - 2003. ה. כללי תאגידי מים וביוב (שפכי מפעלים המוזרמים למערכת הביוב), התשע"א - 2011. אסבסט הוא שם כללי לקבוצת חומרים טבעיים בעלי מבנה גבישי של סיבים צרים וארוכים. לסיבי האסבסט תוחלת חיים ארוכה והם עמידים בפני אש, חום, קורוזיה, כוח מכני וכימיקלים. האסבסט הוכח כמסרטן בבני אדם, חדירה של סיבי אסבסט למערכת הנשימה עלולה לגרום למחלות קשות, שאינן ניתנות לריפוי, המופיעות תקופה ארוכה לאחר החשיפה הראשונית. כל שימוש חדש באסבסט (ייצור, ייבוא, מסחר, בניה ושיווק( אסור בישראל, עם זאת, מכיוון שהאסבסט מסוכן לבריאות רק כאשר הוא במצב התפוררות, אין מניעה מלשהות במבנים בהם מותקן אסבסט-צמנט במצב תקין. הנחיות: קישורים: א. חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א - 2011. ב. מרשם בעלי הרשיונות העוסקים באסבסט. פסולת הינה תוצר לוואי שלילי של הפעילות האנושית, ניתן להגדיר כפסולת שאריות, חפצים או מוצרים חסרי ערך שאין בהם צורך. פסולת מצטברת עלולה לגרום למפגעים הבאים: מחלות )בשל התרבות מזיקים וחיידקים), מזיקים ומטרד ריח, סכנה לבעלי חיים, זיהום קרקע, אוויר ומים, פגיעה בנוף וסכנת הרעלה )במידה ומדובר על פסולת מסוכנת כגון צבעים, מדללים, שמן, סוללות, דלק, מתכות כבדות ועוד). למניעת מפגעים אלו, חשוב לאחסן ולפנות את הפסולת בהתאם להנחיות הבאות. קישור: א. חוק איסוף ופינוי פסולת למיחזור התשנ"ג - 1993. בישראל יש מספר סוגים של מזיקים הנחלקים למשפחות של מכרסמים, זוחלים, חרקים, עופות ועוד. מניעת מטרד ממזיקים יכולה להיעשות ע"י פעולות מניעה )כגון אחסון נאות של פסולת/שלילת תנאים להיווצרות בתי גידול), או ע"י הדברה. רוב רובה של ההדברה מיועד למאבק בחרקים (משפחה הכוללת בין היתר: יתושים, זבובים, נמלים, מקקים) חומרי ההדברה המסורתיים מבוססים על רעלים (העלולים להזיק לבע"ח נוספים מלבד המזיקים כגון, בני אדם) ועל כן יש לבצע הדברה בהתאם לאמצעי זהירות )ראה הנחיות להלן). הנחיות: קישורים: א. תקנות רישוי עסקים )הדברת מזיקים( התשל"ה - 1975. ב. תקנות החומרים המסוכנים )רישום תכשירים להדברת מזיקים לאדם) התשנ"ד - 1994. להלן רקע והנחיות איכות הסביבה בתחומים: מפגעי רעש, מטרדי ריח ועשן, זיהום קרקע, חומרים מסוכנים, שפכי תעשייה, פסולת, מזיקים ואסבסט. מטרת ההנחיות היא להבטיח שמירה על משאבי הטבע ואיכות הסביבה. ההנחיות מתבססות על חוקים, תקנות, צווים וחוקי עזר מקומיים, אשר גוברים על ההנחיות במקרה של סתירה. הרעש הוא קול לא רצוי והפרעה סביבתית. רגישות האוכלוסייה למפגעי רעש גדלה והולכת, וכך גם הדרישה לנקיטת אמצעים להפחתתם. לרעש מגוון רחב של השפעות על הגוף והנפש של האדם. הרעש מעיק על העצבים, מגביר את צריכת האנרגיה של הגוף, מעייף ופוגע בכושר הריכוז. ריח הוא תכונה אורגנולפטית )בעל השפעה על המראה, הטעם והריח) הניתנת לתחושה באמצעות מערכת חוש הריח בזמן ההרחה של חומרים נדיפים מסוימים. מטרד ריח חזק או בלתי סביר נקבע בין השאר לפי כמות התלונות וצוות מריחים שעברו הכשרה. קישור: א. חוק למניעת מפגעים, התשכ"א - 1961. כל מקום בו אנו מתייחסים במאמר זה למילה רישיון עסק הכוונה היא גם להיתר זמני ולהיתר מזורז. כניסה לתוקף של הוראות התקנות הנוגעות להשגה – תיקון הוראות תקנות רישוי עסקים הנוגעות להשגה תוקנו בתיקון 27 משנת 2010. על פי הוראות החוק, עד לתיקון 34, הוראות אלו היו בתוקף רק בנוגע לעסקים לגביהם פורסמו מפרטים אחידים. סעיף 45 לתיקון 34 ניתק את הקשר בין פרסום המפרטים האחידים לבין כניסתן לתוקף של הוראות תיקון 27 ולכן הוראות החוק והתקנות הנוגעות להגשת השגה נכנסו לתוקף החל מיום פרסומו של תיקון 34 לחוק רישוי עסקים (19.07.2018). סעיפי החוק הרלוונטיים - סעיף 7ג'5 לחוק רישוי עסקים ופרק ד’ 2 לתקנות רישוי עסקים. הגשת השגה מותנית בתשלום אגרה. מי רשאי להגיש השגה: על מה ניתן להגיש השגה: הגשת השגה אינה מתלה באופן אוטומטי את תוקף ההחלטה עליה משיגים: כל עוד לא ניתנה תשובה להשגה, ההחלטה תישאר תקפה אלא אם הוחלט אחרת. במידה ומבקשים כי ההחלטה תותלה עד לקבלת החלטה בדבר ההשגה- יש לצרף בקשה מנומקת לכך. ההחלטה המנומקת על ההתליה תועבר למשיג ולרשות הרישוי ותכלול את תקופת ההתליה. למי מגישים השגה: השגה תוגש לגורם מוסמך ארצי הרלוונטי לסירוב או לדרישה, המוגדר להלן, לפי הוראות סעיף 7 (ה) לחוק: ראש רשות רישוי שבתחומה נמצא העסק )או עובד בכיר אחד מעובדי הרשות (שהוסמך לעניין זה). מנכ”ל המשרד נותן האישור (או לכל היותר שני עובדים בכירים מקרב עובדי המשרד שהוסמכו לעניין זה(. נציב כבאות והצלה (או לכל היותר שני קציני כבאות והצלה בכירים שהוסמכו לכך). מפכ”ל המשטרה (או לכל היותר שני קציני משטרה בכירים שהוסמכו לכך). כיצד מגישים השגה: ההשגה תוגש לפי טופס 9 שבתוספת לתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות). ההשגה תוגש ב 2 עותקים לגורם המוסמך הארצי- הממונה על הגורם שנתן דרישה או סירוב. עותק מההשגה יועבר לרשות הרישוי הרלוונטית. כאשר מוגשת השגה בגין חוסר התאמה בין דרישות מסוימות לבין דרישות של גורם מאשר אחר- יוגש עותק מההגשה גם לגורם האחר. מועדים להגשת השגה: יש להגיש השגה תוך 30 יום מיום קבלת הדרישה או ההחלטה עליה מגישים את ההשגה. ארכה– בקשה לארכה תוגש כבקשה מנומקת לגורם המוסמך הארצי. הארכה תינתן בנסיבות מיוחדות, לתקופה של עד 15 יום. מה צריכה לכלול ההשגה: החלטה בדבר ההשגה: החלטה מנומקת בנוגע להשגה תינתן תוך 30 יום מהגשתה. גורם מוסמך ארצי רשאי להאריך בהחלטה מנומקת, את המועד להחלטה עד 30 יום נוספים )להלן: "התקופה המוארכת"). החלטה בדבר השגה הנוגעת לאופן יישום דרישה במפרט האחיד או בחיקוק (אין מודבר בפרשנות ההוראה אלא רק באופן יישומה) הגורם הארצי רשאי להעביר להחלטה של גורם מחוזי )בתנאי שלא הגורם המחוזי הוא זה שנתן את ההחלטה עליה מוגשת ההשגה). החלטת הגורם המחוזי תועבר למשיג, לגורם הארצי ולרשות הרישוי בתוך 30 יום ממועד הגשת ההשגה או בתוך "התקופה המוארכת". החלטה בהשגה הדורשת שינוי במפרט האחיד: ההשגה תועבר לשר שקביעת המפרט האחיד נעשתה בהתייעצות עמו (או מי שהשר הסמיך, דהיינו הגורם הרלוונטי באותו משרד( במקרה כזה ניתן להאריך את המועד התשובה להשגה ב- 90 יום. הגורם הארצי יודיע למשיג ולרשות הרישוי על ההארכה ועל בחינת האפשרות לשינוי המפרט האחיד. החלטה בדבר השגה הנוגעת לאי התאמה בגין דרישות גורם רישוי לבין דרישות רשות רישוי: סמכות ההחלטה היא של הגורם הארצי במשרד נותן האישור. הגורם המוסמך הארצי במשרד נותן האישור ישמע גם את רשות הרישוי בטרם תינתן החלטה. בנימוקי ההחלטה יצוינו נימוקי רשות הרישוי. החלטה בהשגה הנוגעת לאי התאמה בין דרישות גורמים מאשרים שונים: החלטה תתקבל בהסכמה בין הגורמים הארציים המוסמכים. בהעדר הסכמה כאמור- יועלה העניין בישיבה הקרובה של הוועדה הבין-משרדית לענייני רישוי עסקים אשר תיתן לגורמים הארציים את המלצתה. במידה ולא יגיעו הגורמים הארציים להסכמה, יכריע בעניין היועץ המשפטי לממשלה. בכול עניין אחר תכריע הממשלה. ההחלטה תתקבל בתוך חודש, ייתכן שהמועד יתארך ל 120- יום. קישורים לנותני האישורים להגשת השגה: משרד העבודה והרווחה – קישור לאתר משרד העבודה והרווחה - הגשת השגה משרד החלקאות – נוהל הגשת השגה מיום 3.7.19- נוהל הגשת השגה משרד החקלאות כיבוי אש - כיצד ניתן לערער על סירוב או תנאים של רשות כיבוי משרד הגנת הסביבה - משרד הגנת הסביבה - הגשת השגה ברישוי עסקים משטרת ישראל - הגשת השגה - משטרת ישראל גורמים מוסמכים ארציים ומחוזיים: משרד הבריאות - גורם מוסמך ארצי ומחוזי במשרד הבריאות חקיקה: מפרטים מאושרים מטעם משרד הפנים גורמים מאשרים משרד הבריאות בכל שאלה או פנייה בתחום רישוי העסקים יש לפנות למחלקת רישוי עסקים ופיקוח עירוני באמצעות מוקד השירות 029977106פירוט מסמך מדיניות
רקע
טפסים כלליים
דרישות כלליות
א. מילוי טופס מקוון התכנות לרישיון עסק
ב. לא ניתן יהיה לפתוח עסק ללא קבלת אישור מטעם מחלקת רישוי עסקים ואישור חתום של הגורמים המאשרים )ועדה מקומית לתכנון ובניה, משרד הבריאות, כיבוי אש ואיכות הסביבה(
א. מבוצע על ידי מידענית מחלקת הנדסה
ב. רק לאחר קבלת תשובה חיובית מטעם מחלקת רישוי עסקים יהיה ניתן להמשיך בתהליך
א. מילוי טופס מקוון ותשלום אגרה
א. מבוצע על ידי מחלקת רישוי עסקים
א. נתינת תנאים נוספים של הרשות וחתימה של ראש הרשות על הרישיון
א. מוצרים סגורים;
ב. מזון לאחר טיפול טרמי ולבעל העסק קיימת מסעדה עם רישיון עסק ואו מקום אחר עם רישיון עסק על שמו;
דרישות פרטניות
מובהר כי חלה חובה על כל אדם המעוניין להקים עסק, למלא בקשה בטופס היתכנות לקיום עסק ובאתרי המידע השונים האם ניתן להקים את העסק המבוקש במקום המיועד, ומהם התנאים לכך.
יצוין ויודגש כי מפרט זה כפוף להוראות התב"עות החלות על שטח שבתחומו פועל העסק ואין בהגדרות הכלליות שלעיל כדי לגרוע מכל תכנית או היתר החל על העסק.
יש לוודא על פי התקנון ואו תב"ע התואם את יעוד הקרקע לאותו עסק אשר ברצונך להקים.
ולהתעדכן במפרטים הארציים המאושרים שפורסמו בו ולבדוק האם פורסם כבר מפרט אחיד - לפריט הרלבנטי אליך.
דרישות של גורמים פנים מועצתיים
זיהום קרקע
א. קיבולת המאצרה תהיה לפחות 110% מנפח המכל המאוחסן בה.
ב. במידה ולמאצרה פתח ניקוז הפתח יהיה סגור למעט לשם ריקון יזום של מי נגר נקיים.
ג. המאצרה תשמר נקייה בכל עת.חומרים מסוכנים
שפכי תעשייה
אסבסט
פסולת
א. פסולת מוצקה הניתנת למיחזור- לרבות - פסולת קרטון/נייר/מתכת/עץ/פלסטיק תפונה למפעל מיחזור המורשה על פי כל דין בהתאם להוראות.
ב. חוק איסוף ופינוי פסולת למיחזור התשנ"ג-1993.
ג. פסולת מוצקה שאינה ניתנת למחזור לאתר סילוק פסולת מורשה על פי כל דין.
ד. לתחנת מעבר לפסולת מוצקה מורשה על פי כל דין.מזיקים
הנחיות לעסקים שאינם מופיעים בטור ג (1) בצו רישוי עסקים )עסקים טעוני רישוי(
מפגעי רעש
מטרדי ריח ועשן
השגת השגה
הערות מקדימות
מפרטים וגורמי רישוי