תלונות הציבור ומבקרת המועצה
הביקורת ברשויות המקומיות פועלת מכוח הדין, ומהווה חלק ממערכת הבקרות והאיזונים של המבנה הדמוקרטי של השלטון בישראל. לפי הוראות חוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור), התשס"ח-2008 מבקרת המועצה ממלאת גם את תפקיד הממונה על תלונות הציבור (Ombudsman). כל אדם רשאי להגיש תלונה לממונה על תלונות הציבור על הרשות המקומית ומוסדותיה, על עובד, על נושא משרה או על ממלא תפקיד ברשות המקומית, וכן על גוף מבוקר כמשמעותו בסעיף 170א(ב) לפקודת העיריות, על נושא משרה או על ממלא תפקיד בו ובלבד שהתקיימו התנאים שלהלן: לפני הגשת תלונה לממונה, ראוי וכדאי לבחון האם מדובר ב"תלונה" בהתאם להגדרות החוק. ייתכן ומדובר בפנייה שיש להפנות למחלקה המתאימה במועצה או לפניות הציבור. לא יהיה בירור בתלונות אלה: לא יהיה בירור בתלונות אלה, אלא אם כן מצא הממונה על תלונות הציבור שיש סיבה מיוחדת המצדיקה את בירורן: סודיות: על התלונה להיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן ומענו, תיאור מפורט של העניין שעליו נסבה התלונה, לרבות המועד שבו אירע, וכל פרט אחר הנוגע לעניין והמסייע לבירור יעיל של התלונה. אפשרויות להגשת תלונה: ניתן למלא ידנית את פרטי התלונה בטופס הגשת תלונה המצורף ולשלוח לממונה על תלונות הציבור במועצה, בצירוף כל המסמכים הנדרשים:תלונות הציבור ומבקרת המועצה
ביקורת המועצה
תפקידה של הביקורת הציבורית להבטיח שהגוף השלטוני המבוקר פועל על פי הכללים שנקבעו לו כדין, ולדווח לציבור על כל חריגה מהם.
הביקורת אינה חלק ממערך הביצוע של הרשות אותה היא הוסמכה לבקר.
תלונות הציבור
הגשת תלונה
הממונה על תלונות הציבור חייב לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליו עקב עבודתו, לא לעשות בה שימוש ולא לגלותה לאחר, אלא לשם ביצוע תפקידיו או תפקידו כמבקר המועצה, זולת אם הגילוי נדרש על פי כל דין.
דרך הגשת תלונה