מועצה אזורית בנימין יצאה לפני מספר חודשים בפרויקט לשדרוג התאורה ביישובי המועצה במסגרתו מוחלפת התאורה הישנה בתאורה חדישה וחסכונית בטכנולוגיית לד, הכוללת מערכת תקשורת ובקרה לניהול וטיוב מערך התאורה הציבורית – אזרחית ובטחונית.

במספר יישובים כבר הושלם המהלך והתושבים מדווחים על שיפור משמעותי ומבורך בתאורת הרחוב והארת היישוב.

על רקע מחאת "G5" הדומיננטית במספר מדינות, קמה גם בישראל מחאה נגד התקנת טכנולוגיית דור 5 ולטענות בנושא הזה מצטרפות גם שאלות מתחומים אחרים מצד תושבים.

כבר בפתח הדברים נוכל לומר שבניגוד לשמועות ולדיווחים כוזבים ברשת, אין בבנימין דור 5, ולמעשה אין כלל בישראל. נפרט על כך בהרחבה.

כדי להסביר מדוע התאורה שמועצת בנימין מקימה ביישובים היא בטוחה לחלוטין ועומדת בכל תנאי התקינה ואף מחמירה מאד על גביהם, פרסנו בפניכם את המידע בצורה מובנת וברורה. אנו מקווים שמסמך זה יהיה לכם לעזר.

תקציר הדברים:

מועצת בנימין החלה בחודשים האחרונים לשדרג את מערכת התאורה לתאורת לד. לתאורה החדשה יתרונות רבים. מדובר בשיפור של ממש בניראות היישובים. הכבישים שלנו יהיו מוארים יותר, השבילים, הרחובות, השטחים הפתוחים והגינות הציבוריות. גם שירות התאורה יהיה טוב ויעיל יותר שחדר הבקרה יוכל לדעת באופן אוטומטי היכן קיימת תקלה ומהי.

הטענות והשמועות על הכנסת דור 5 (G5) אינן נכונות. בבנימין אין את טכנולוגיית G5 ולמעשה הטכנולוגיה הזו לא קיימת בישראל כיום. ההחלטה על הכנסת טכנולוגיית דור 5 לישראל אינה של מועצת בנימין אלא של מדינת ישראל והממשלה. לפי הצפי הקרוב ביותר, הטכנולוגיה הזו תיכנס לישראל, אולי רק בעוד שנה, וגם אז תתחיל בערים הגדולות. כשיבואו הדברים לפועל, מועצת בנימין תפעל כדי להבטיח את בריאות התושבים והסביבה, תוך עידוד התפתחות טכנולוגית שצועדת עם העידן ההולך ומתקדם. תכליתה ויעדה המרכזי של המועצה הוא להיטיב עם התושבים ולדאוג לרווחתם והבריאות קודמת לכל.

תדרי התקשורת בהם משתמשת מערכת התקשורת והבקרה של התאורה הינם תדרים פתוחים ומערכת המאור והבקרה לכשעצמה – מייצרת קרינה אפסית, במידה מסויימת אף פחותה מזו שפולטת התאורה הישנה.

עוד במהלך המכרז והביצוע, מועצת בנימין נקטה בגישה מחמירה מאד ביחס למדדי הקרינה והאנרגיה, והמערכת המותקנת עומדת בקריטריונים מחמירים ובהם תקינה פוטוביולוגית, ואישורי משרדי הבריאות, התקשורת, מכון התקנים הישראלי ותקנים בינלאומיים. בסוף חודש אפריל 2020 הזמינה המועצה דו"ח מומחה שיצא לבדיקה בשטח ביישובי מערב בנימין. המומחה קבע בדו"ח רשמי כי מעל לכל ספק אין סכנת קרינה ואף לא קרוב לכך.

תאורת הלד שבפרויקט אינה מזיקה לבריאות. משרד הבריאות קבע כי אין בכך סכנה ולמרות זאת המועצה נקטה בגישה מחמירה מאד בנושא.

המועצה פועלת בשקיפות מלאה. דו"ח בדיקות הקרינה שביצעה המועצה באמצעות מומחים כמו גם חומרים מקצועיים, מופיעים כאן.

פרויקט שדרוג הפנסים יסתיים בכל יישובי בנימין ויושלם במלואו עד לסוף שנת 2020. המועצה משקיעה רבות, משאבים ומחשבות כדי לשפר את איכות חיי התושבים ומטרה זו נמצאת בראש מעייניה. שדרוג התאורה הוא רק אחד מיני רבות מהפעולות שמקדמת מועצת בנימין לרווחת תושביה והיא מחוייבת להמשיך בדרך זו.

מדוע יש צורך להחליף התאורה הישנה? ומה היתרונות של תאורת הלד החדשה?

ברוב הבתים בישראל וודאי במשרדים ובתעשייה עברנו מהתאורה הישנה של חוט להט ופלרוסנטים לתאורת לד. תאורת הלד מאירה הרבה יותר מתאורה ישנה, היא נעימה יותר לעין ולחוויה האנושית וגם חוסכת אנרגיה וכסף רב.

כמו במקומות הפרטיים, כך גם במרחב הציבורי. אנחנו רוצים שהכבישים שלנו יהיו מוארים יותר, השבילים, הרחובות, השטחים הפתוחים והגינות הציבוריות. וכרשות אנחנו רוצים להתייעל ולחסוך בכספי ציבור ולעודד חסכון באנרגיה על כל המשמעויות שבכך.

בעיקר במרחב הציבורי, תאורת לד פולטת פחות זיהום אור ביחס לפנסי רחוב רגילים בטכנולוגיית נתרן לחץ גבוה או מטאל הלייד.

מומלץ לצפות בסרטון הסברה של "כאן" https://www.youtube.com/watch?v=Ne4zBjeBcOU

 

התקנת תאורת ביטחון בפסגות

איך בנויים הפנסים החדשים ומה החידוש בהם מלבד איכות התאורה והחיסכון?

מלבד היתרונות של עצם תאורת הלד ברחוב, גוף תאורת הלד החדש כולל גם יחידת בקרה פרטנית חיצונית לפנס המאפשרת את ניהול המערכת באופן מיטבי וגם ביצוע פעולות מרחוק.

שדרוג המערכת נותן לנו מספר יתרונות: אם בתאורה הישנה הרשות המקומית לא היתה יכולה לדעת על תקלה בלי שהתושב ידווח על כך, המערכת הנוכחית יודעת לדווח על בעיה באופן אוטומטי למועצה. הפנס באמצעות מערכת הניהול  מעביר חיווי על תקלה ובדרך כלל גם על אופיה של התקלה וכך ניתן לשלוח צוות לתיקון מהיר, תוך זמן קצר מאד מזמן התקלה.

מלבד זמן התגובה המהיר של הגעת הצוותים, חיווי המערכת יכול לסייע בזיהו המקור לתקלה מה שיכול לקצר גם את משך הטיפול בה. בנוסף, התאורה בנוייה כמערכת אחידה שבאמצעות תדר רדיו מעבירה קשר בין גופי התאורה לבין עצמם ולמערכת הפיקוד במועצה. עוד רגע נרחיב על תדרים אלו.

העמוד בנוי משלשה חלקים עיקריים: עמוד, פנס הלד, ויחידת בקרה. (העמוד לא הוחלף). יחידת הבקרה מקיימת את התקשורת ואת דיווח התקלות למרכז הפיקוד. וכך התאורה שלנו ביישובים הופכת לא רק לנעימה וחסכונית אלא גם לחכמה ויעילה.

 

האם במסגרת התקשורת החכמה הזו מתקינים בפנסים את טכנולוגיית G5 (דור 5)?

זהו כנראה אחד הדיווחים הכוזבים שגרמו לסערה על לא כלום. בבנימין אין את טכנולוגיית G5! למעשה בכל מדינת ישראל אין את הטכנולוגיה הזו.

ובכל זאת, אם אתם לא יודעים במה מדובר, נסביר בקצרה: טכנולוגיית התקשורת שלנו כיום בפלאפונים החכמים ועוד עובדת על רשת סלולארית דור 4 ומאפשרת לנו תקשורת אינטרנטית יציבה של שיחות וידאו, העברת קבצים וכדו'. רשת תקשורת בטכנולוגיית דור 5 צפויה להחליף את רשת התקשורת הנוכחית המועברת ומוגברת באמצעות אנטנות אזוריות , ובמקום זאת החיבור ייעשה אל תאי שטח קטנים בהם יהיו אמצעי קליטה ושידור בגלים קצרים ו/או באופנים אחרים. רשת התקשורת החדשה תאפשר העברת קבצי אודיו (קול / שמע) ווידאו (סרטונים ותמונות) ברוחב פס גבוה במיוחד ובקצב קליטה ושידור מהירים. הטכנולוגיה תאפשר תקשורת גם במקומות בהם הרשת הסלולארית הנוכחית לא מיטבית ותסייע גם בהיבטים בטחוניים.

פריסת רשת תקשורת היא תהליך אסטרטגי ברמת המדינה ומצריכה אישורים ורגולציה מחמירים והקצאת תדרי תקשורת וסלולאר. התהליך יזום, מובל ומנוהל על ידי משרד התקשורת בין היתר באמצעות מכרזי תקשורת ותדרים. התהליך המכרזי טרם הושלם, אין תוצאות וזוכים ובוודאי ובוודאי שאין רשת פעילה. תהליך פריסת הרשת ברחבי המדינה לאחר השלמת ההליך המכרזי ימשך לפי הערכות כ-4-5 שנים. כאמור, כל זאת לא רלוונטי עבורנו מאחר ואין פריסה של רשת תקשורת בדור 5 (5G) בארץ בכלל וכך גם בבנימין. 

ראו את מכתב מנכ"ל משרד התקשורת שמבהיר כי אין בישראל את טכנולוגיית G5 

ראו את מכתב מומחה הקרינה במשרד להגנת הסביבה 

ראו גם את מכתבו של מנכ"ל איגוד ערים לסביבה שומרון

אמנם היום אין את G5, אבל אתם מתכננים להכניס את הטכנולוגיה הזו בעתיד.

אין קשר בין דור חמש לבין מערכת התאורה החדשה. לא רק שאין קשר אלא אפילו לא ידוע איזו תשתית תידרש ביום מן הימים כשירצו להתקין את טכנולוגיית דור 5. כך ששדרוג התאורה כלל לא נועד ולא תוכנן לאחסון דור 5.

לכן גם כאן לא נכון לקשור בין הדברים - לתשתית התקשורת של דור חמש אין קשר למערכת התאורה החדשה.

אגב, ההחלטה על פריסת רשת תקשורת דור 5 לישראל אינה של מועצת בנימין אלא של מדינת ישראל והממשלה. לפי הצפי הקרוב ביותר, הטכנולוגיה הזו תיכנס לישראל, אולי רק בעוד שנה, וגם אז תתחיל בערים הגדולות. לבנימין יקח כנראה עוד זמן רב (הערכה גסה מדברת על 4-5 שנים) עד שהדבר יבוא לכדי מעשה.

בכל אופן, כשיבואו הדברים לפועל, מועצת בנימין תמשיך כפי שנהגה עד היום ותפעל כדי להבטיח את בריאות התושבים והסביבה, תוך עידוד התפתחות טכנולוגית שצועדת עם העידן ההולך ומתקדם. תכליתה ויעדה המרכזי של המועצה הוא להיטיב עם התושבים ולדאוג לרווחתם והבריאות קודמת לכל.

עפרה בלילה לאחר החלפת התאורה

שמענו שעמודי התאורה שמקיימים בקרה ותקשורת חכמה מייצרים קרינה מזיקה לבריאות. האם זה נכון?

לא נכון. ראשית, כלל המכשירים שסובבים אותנו ביום יום מייצרים אנרגיה שהופכת גם לסוג מסויים של קרינה. תדרי התקשורת בהם משתמשת מערכת התקשורת והבקרה של התאורה הינם תדרים פתוחים ומערכת המאור והבקרה לכשעצמה – מייצרת קרינה אפסית.

עוד במהלך המכרז והביצוע, מועצת בנימין נקטה בגישה מחמירה מאד ביחס למדדי הקרינה והאנרגיה, והמערכת המותקנת עומדת בקריטריונים מחמירים ובהם תקינה פוטוביולוגית, ואישורי משרדי הבריאות, התקשורת, מכון התקנים הישראלי ותקנים בינלאומיים.

עיינו כאן במסמכי מכרז המועצה והמפרטים הטכניים  

רק כדי לסבר את האוזן, אדם המתקשר מהסמארטפון שלו להתלונן על ה"קרינה בתאורה החדשה", נחשף בשיחת הטלפון שלו לכמות קרינה שהיא פי כמה מאותה קרינה שהוא כביכול נחשף אליה על ידי מערכת  תאורת הלד. שלא לדבר אם אדם כזה מחזיק בביתו מיקרוגל.

אגב, גם בתאורה הקודמת היתה קרינה. גם כן במידות קטנות מאד. החידוש הוא שהבדיקות המקצועיות הראו שקופסת החשמל של התאורה הישנה דוקא פלטה קרינה גבוהה יותר מאשר זו שנפלטת בתאורה החדשה.

צריכת החשמל בתאורת לד במרחב הציבורי נמוכה בכ-50% לפחות מזו שאינה לד וכך רמת הקרינה וההפרעה החשמלית האלקטרו מגנטית הנפלטת ממקור האור – נמוכה יותר.

 

האם האמירה הנחרצת כי אין קרינה מסכנת, נתמכת על ידי גורמים מקצועיים חיצוניים למועצה?

המועצה לא הסתפקה בבדיקות השגרתיות ובעמידה בתקנים הרשמיים. בסוף חודש אפריל 2020 הזמינה המועצה דו"ח מומחה שיצא לבדיקה בשטח ביישובי מערב בנימין. המומחה קבע בדו"ח רשמי כי מעל לכל ספק אין סכנת קרינה ואף לא קרוב לכך.

בדו"ח נכתב כי "במדידות קרינה בלתי מייננת מרשת החשמל ( ELF שדות מגנטיים) לא נמצאו חריגות מסף החשיפה המותר ע"י המשרד להגנת הסביבה". וכן צויין כי "במדידות קרינה בלתי מייננת מרשת הרדיו והסלולר RF (קרינה אלקטרומגנטית) לא נמצאו חריגות מסף החשיפה המותר ע"י המשרד להגנת הסביבה".

קראו את דו"ח המומחה

אם תפתחו את דו"ח המומחה תוכלו לראות שיש עמודה עבור כל ערך נמדד המציינת מה בדיוק נמדד, מה ערכי הנורמה וכמה הערך הנמדד הוא אחוז מהרף המותר.

גם באתרים שנבדקו שכוללים מספר רב של פריטים על גבי עמוד התאורה ובסמיכות לצרכני אנרגיה ותקשורת (עמדת בטחון), הערך הנמדד היה מזערי ורחוק מאד מהרף המותר.


האם תאורת הלד עצמה מזיקה לראייה או גורמת לבעיות שינה ונזקים בריאותיים אחרים?

לא. התאורה נמדדת ביחידות הספק בוואט. גופי התאורה בפרוייקט נעים בין 30-240 וואט ומחליפים גופי תאורה בהספקים של בין 70-1500 וואט. גוון תאורה הנפלט נמדד בקלווין (K) באופן שככל שטמפרטורת הצבע נמוכה יותר, גוון התאורה הוא יותר 'חם'. בכל רחבי המועצה עומד על K3000 (קלווין) ותאורת ההצפה (פרוז'קטורים) הינה K4000 (קלווין). רק כדי לקבל קנה מידה, הספק תאורת לד בבית הוא כ- 8-16 וואט בממוצע בחדר סטנדרטי, לעומת הרחוב שם אנחנו מתחילים בכ-30 וואט במרחב ציבורי).

דאגה נוספת לענין פגיעה בריאותית היא מרכיב האור הכחול ביחידת המאור העומדת על ערך מירבי מומלץ באחוזים. אין תקינה בענין רכיב האור הכחול אך הוגדר טווח בערכי אחוזים כדי לנקוט משנה זהירות מונעת ואחריות.

מפרט תאורת הלד לרחובות ולשטחים ציבוריים פתוחים של הוועדה הבינמשרדית בה חברים בין היתר נציגי משרד הבריאות והגנת הסביבה מגדיר גוון תאורה מקובל (קלווין) במרחב הציבורי בטווח שבין3000-4000  קלווין, כלומר בין גוון צהבהב/כתמתם חם לבין גוון לבן קר. מפרט זה הוא המחייב במגזר הציבורי והוא משמש את משרד השיכון, משרד הבטחון, מע"צ, נתיבי ישראל, השלטון המקומי ועוד.

מחקר שנערך על ידי משרד הבריאות ונתיבי ישראל בשנת 2015 מעלה כך: "אפקט האור הכחול על התאים ברשתית העין הוכח במספר מחקרים וניירות עמדה שונים כבעל רמת סיכון נמוך, כתלוי במאפיינים של גוף תאורת ה-LED הנבדק, מידת החשיפה ועוד".

עוד נכתב במחקר כי "גופי תקינת תאורה עולמיים מחלקים את רמות הסיכון של נורות LED ל-4 קבוצות סיכון(Groups Risk )  מ-0 ועד 3. כאשר 0 היא רמת הסיכון הנמוכה ביותר ו-3 היא הגבוהה ביותר. החל מדרגת סיכון 2 יש צורך בהתוויית אזהרה על גוף התאורה". גופי התאורה של מועצת בנימין הם ברמת סיכון אפס.

 

האם גוון האור של תאורת הלד מזיק לבריאות?

תאורת הלד שבפרויקט ודאי לא מזיקה. במחקר של משרד הבריאות ביחס לצבע האור נכתב כך: "מחקרים מצאו שלמרות שמרבית גופי תאורת LED כוללים דיודה כחולה – בדיקות שנערכו לא מצביעות על יותר אור כחול שנפלט מהן מאשר מגופי תאורה מקבילים בטמפרטורת צבע דומה". צבע האור של הפנסים בבנימין הוא3000K  הקרוב מאוד לצבע האור של נורות הנל"ג(2100-2400K)  ונמוך בהרבה מצבע האור של נורות פלואורסנט שנמצאות לדוגמא במבנים מוסדיים (6500K) .

למרות זאת, וכדי להתרחק מן הספק, הגדירה המועצה רף מקסימלי של 'פיק' האור הכחול ואף פסלה מציע שלא עמד בדרישה שהוגדרה! במסגרת הפרוייקט דרשה המועצה וקיבלה אישורי עמידה גם בתקנים פוטוביולוגיים.

אגב, באף אחת מהמדינות המפותחות אין חשש אמיתי מתאורת הלד, למעט ההגדרה של התקן
הפוטוביולוגי ורמות הסיכון שצריך להתחשב בהן, ובהם כאמור אנחנו עומדים.

פנסים ברמת סיכון אפס אינם מסכנים על פי התקינה האירופאית. וכאמור לעיל – הפנסים בבנימין הם ברמת סיכון אפס.

 

אולי המועצה מסתירה משהו ממניעים זרים ומזניחה את נושא בריאות התושבים?

מעבר למידע המפורט שהובא, בסופו של דבר חשוב לזכור שבמועצת בנימין הנהלת המועצה כמו העובדים הבכירים ואלה שאינם בכירים מתגוררים ביישובי בנימין. לכולם יש משפחות וילדים, וגם ביישובים שלהם מוקמת תאורת לד חדישה. אף אחד לא יעלה על הדעת שמניעים עלומים יגרמו לנו, עובדי המועצה להעמיד בסכנה את ילדינו ומשפחותינו.

 

חל איסור חמור לפגוע ברכוש ובגופי התאורה

אסור לקחת את החוק לידיים! חבלה במתקן תאורה היא עבירה פלילית. אסור לפגוע בשום פנים ואופן בכספי ציבור והמועצה רשאית לתבוע אזרחית את הנזקים שיגרמו כתוצאה מחבלה מכוונת כזו.

מעבר לזה, חשוב לזכור כי חשמל הוא סכנה! מי שמנסה לשבש או לחבל בפעילות של מתקן חשמלי מסתכן בחייו.

בנוסף, חבלה ופגיעה בתאורה עלולה להכשיל עוברי אורח ונהגים שכתוצאה מהחבלה והחוסר בתאורה יפלו או יסטו מהדרך. במקרה כזה, האדם שחיבל חשוף אף לתביעת נזיקין מעבר לשאר העבירות שכרוכות בזה. המועצה לא תאפשר פגישה ברכוש ציבורי ולא תהיה סלחנית לסיכון הציבור.

 

עם הפנים קדימה

פרויקט שדרוג הפנסים יסתיים בכל יישובי בנימין ויושלם במלואו עד לסוף שנת 2020. המועצה משקיעה רבות, משאבים ומחשבות כדי לשפר את איכות חיי התושבים ומטרה זו נמצאת בראש מעייניה. שדרוג התאורה הוא רק אחד מיני רבות מהפעולות שמקדמת מועצת בנימין לרווחת תושביה והיא מחוייבת להמשיך בדרך זו.

 

המועצה פועלת בשקיפות מלאה. דו"ח בדיקות הקרינה שביצעה המועצה באמצעות מומחים כמו גם חומרים מקצועיים, מופיעים כאן.

 

מסמך ההסברה נערך על ידי דוברות המועצה ואגף שפ"ע (אפריל 2020)